1
1

@TIRANI :  Dedemit maya yang mengaku dari Indonesia kembali melancarkan serangan pada halaman internet milik warga Malaysia. Kali ini sasarannya adalah laman web yang dikendalikan oleh perguruan tinggi yang cukup terkenal di negera tetangga kita ini, iaitu Universiti Utara Malaysia (UUM).


Laman rasmi UUM yang beralamat di uum.edu.my, nampak dipermak habis oleh sang cracker. Laman web memaparkan gambar tengkorak muncul di tengah-tengah bendera Malaysia. Selain itu juga ada rakaman foto aksi pembakaran bendera Malaysia.

Sepertinya aksi ini dipicu oleh kekesalan para cracker yang menilai Malaysia terus berulah meroboh kedaulatan negara Indonesia. Hal ini tampak pada mesej yang dipaparkan di laman tersebut:

"Rakyat Indonesia cinta damai, tapi kalau terus-terusan diusik dan dilecehkan kami juga boleh marah, sabar ada batasnya. Pulau Sipadan dan Ligitan sudah diambil, sekarang mau mencaplok blok Ambalat, Saudara Kami yang ada di sana Dengan kejinya Kamu Siksa tanpa Rasa kemanusiaan ..!! Ini adalah peringatan dari kami, Jika kamu terus mengusik kami, maka akan kami teruskan perjuangan ini dengan cara kami sendiri ..!,"

Tidak jelas siapa sebenarnya yang berada di balik aksi serangan cyber ini. Pelaku hanya memakai identiti bernama the_g3mb3L pada halaman halaman yang telah diserang. Namun ada baiknya, kita semua tetap berkepala dingin agar tidak terpancing provokasi yang boleh merugikan banyak pihak.

  1. Pesan Gw : Komentar Anda Sangat Berarti Untuk Perkembangan BLOG ini...

0 komentar:



Posting Komentar